Manolo Blahnik
Manolo Blahnik är mannen som ger kvinnor något drömskt i blicken bara de hör hans namn. Anledningen är att hans skor är något av marknadens Rolls Royce. Det är den ultimata lyxen att stoppa sina fötter i ett par Manolo Blahnik. Smakar det så kostar det givetvis och hans skor kan i vissa fall kosta tiotusentals svenska kronor. Det går enbart att hitta Manolo Blahniks butiker i sex städer i Europa och en av dessa är Stockholm. Hans Flaggskepp ligger i London, på Old Church Street i Chelsea, där även hans karriär en gång tog sin början.
Genombrottet i SATC
Manolo Blahnik var en känd skodesigner för dem som höll koll på modebranschen innan tjejerna i Sex and the City (SATC) började tråna efter hans pumps. SATC var en av de största serierna i slutet av 90-talet och otroligt stilbildande. Via serien lärde sig kvinnor världen över vem Manolo Blahnik var och varför de skulle lägga sin månadslön på hans skor. För att få sitt varumärke att växa krävs olika typer av draghjälp för att nå ut till konsumenterna. Ett skolexempel på det är när Skånes designers samordnas av Hövdings grundare för att synas mer i södra Sverige. Till en början regionalt för att sedan växa. Kanske även någon av dem hamnar i Vogue, frontad av den nya tidens Carrie?
Skomakaren Manolo Blahnik
Ett intressant fakta om Manolo Blahnik är att han inte alls är skolad skodesigner. Han är självlärd när det gäller skor. Hans mor var otroligt modeintresserad och familjen fick följa med henne till Madrid och Paris på shoppingresor. Hon tillverkade sina egna skor hemma eftersom de som såldes på Kanarieöarna, där Manolo Blahnik växte upp, inte dög. Hans intresse för skor växte, och sin kunskap om skor fick han genom att besöka skofabriker och tala med personers som deltog i de olika tillverkningsprocesserna. När du köper ett par skor från Manolo Blahnik kan du vara säker på att han deltagit i skapandet. Han har nämligen ett finger med i hela produktionen, även de skor som massproducerats.